Sabtu, 19 September 2009

Telah Tiba Detik Graduasi..

Hari demi hari ditempuhi.. Sementara pula rasanya kira-kira 720 jam yang berharga daku tempuhi. Seakan tidak puas mengharungi.. Tiba-tiba sahaja daku tiba disesi graduasi "Universiti Ramadhan".. Segala "jawapan ujian" daku, telahpun daku persembahkan selama 720 jam pada Al-Hakim yang akan menghakimi..

Debar jantung menanti keputusan.. Termenung sejenak, lantas daku bermuhasabah. Adakah daku tersenarai dalam "dean list" dari "Universiti Ramadhan"? Adakah daku "graduate" dengan pointer IMAN, IHSAN, IKHLAS dan TAQWA yang tinggi dari "Universiti Ramadhan" pada tahun ini, setelah daku "graduate" dari 8 "Universiti" sebelumnya(Muharram, Safar, Rabiul Awal, Rabiul Akhir, Jamadil Awal, Jamadil Akhir, Rejab, Syaaban)? Walaupun keputusan dari "Universiti-Universiti" sebelum "Universiti Ramadhan" ini belum daku ketahui, tapi daku beri'tiqad bahawa daku akan tahu kelak pabila tiba masanya nanti.

Daku cuba menguatkan diri lantas berbisik pada diri, "daku tidak seharusnya memandang kebelakang.. daku perlu optimis!". Dihari graduasi ini, daku perlu raikan dengan penuh kesyukuran..



Kini, telah tiba detik daku melangkah ke "Universiti Syawal".. Walaupun sayu hati melafazkan selamat tinggal "Universiti Ramadhan" tercinta, tapi bersaksilah "Universiti Ramadhan", pergiku akan daku tangisi dengan tangisan yang menggamit rasa. Terima kasih "Universiti Ramadhan" diatas "tarbiyah" yang telah "kau" tanam dalam diri daku. InsyaALLAH, akan daku siram dengan air tazkirah padamu dan akan daku bajai dengan ISTIQAMAH, agar bunga IMAN, IKHLAS, IHSAN dan TAQWA, kan bercambah dan tumbuh subur.

Mungkin ianya tak sehebat, segah, dan se"zuq" "Universiti Ramadhan" tetapi daku berpandangan, selagi daku memandang ibadah, aktivisme, dakwah, tarbiyah sebagai satu keperluan dan bukannya hanya sebagai satu kewajipan, daku yakin dan percaya, natijahnya juga adalah hasanah setelah tiba masanya untuk daku ketahui segala keputusanku di "Universiti-Universiti" yang telah daku lalui.

Akhir kalam, Salam Lebaran dan Salam Kemaafan saya ucapkan kepada sesiapa sahaja yang mengenali diri saya mahupun tidak diatas segala salah silap, khilaf dan dosa saya yang pasti ada. Wahai Ramadhan Kareem, daku sangat berharap kita akan bertemu dan bersua lagi pada tahun mendatang. Wallahu a'lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan