Sabtu, 28 Julai 2012

Himpunan Solidariti Ummah

Tanggal 27 Julai 2012, bergemanya laungan takbir di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah UIAM Gombak oleh mahasiswa Islam menghantar semangat perjuangan sebagai bukti kebersamaan mahasiswa Islam terhadap mangsa kekejaman di Syria, Myanmar dan Palestin.

Bagi menyeru masyarakat agar terus-menerus memanjatkan doa secara khusus kepada Allah di bulan Ramadan yang mulia ini bagi memohon kesejahteraan umat Islam di Syria, Myanmar dan Palestin dan juga bagi menyebarluaskan maklumat dan informasi terkini berkenaan keadaan umat Islam yang ditindas dan dizalimi di Syria, Rohingya dan Palestin kepada seluruh peringkat masyarakat, Al Aqsa Friend’s Society IIUM, Al Salam Club Malaysia and Rohingya Youth Council Arakan dengan kerjasama Ma'ruf Club telah menganjurkan Himpunan Solidariti Ummah.




Himpunan dimulakan sejurus selepas solat jumaat oleh Saudara Syahmi Syazeril selaku pengawal dan pengerusi majlis himpunan. Pentas himpunan terus dihangatkan lagi dengan ucapan dan penerangan dari Cikgu Azmi, (Setiausaha) Agong MAPPIM-SHURA. Cikgu Azmi banyak menyentuh tentang situasi terkini yang sedang berlaku di Myanmar disamping mengemukakan alternatif-alternatif yang telah dilakukan oleh beberapa NGO untuk membantu saudara-saudara kita di Syria, Myanmar dan Palestin.




Kemudian, pentas himpunan terus dihangatkan lagi dengan ucapan dan penerangan dari Mr. Ghiyathudeen Bin Maulana Abdul Salam, Union of World Rohingya Organizations(UWRO). Beliau banyak menceritakan tentang sejarah wujudnya bangsa Rohingya itu sendiri dan apakah kronologi dan rentetan konflik di Myanmar.




Ma'ruf Club telah diberi penghormatan oleh pihak penganjur untuk memberikan ucapan selaku wakil mahasiswa. Saudara Amiruddin Ismail, Presiden Ma'ruf Club tampil lantang memberi ucapan yang penuh spirit. Banyak dalam ucapan beliau menyeru supaya mahasiswa Islam terus menerus cakna dan mendoakan saudara-saudara kita di Syria, Myanmar dan Palestin.




Himpunan ditutup dengan doa yang penuh syahdu dari Br Rashid dari Myanmar. MasyaAllah, ternyata doanya sungguh syahdu dan penuh pengharapan sehingga menyebabkan sebilangan peserta himpunan mengalirkan air mata. Himpunan berakhir dengan satu laungan takbir yang penuh semangat dari peserta himpunan. Alhamdulillah juga, kutipan derma yang diperoleh sangat memberansangkan. Semoga Allah mengganjari kalian semua dengan rahmat dan maghfirah.






Mahasiswa Islam membantah kekejaman terhadap umat Islam di Syria, Rohingya dan Palestin!!!

1 ulasan:

  1. Проститутки Киева для секса с индивидуалками выбирают апартаменты и сауны. Лишнего не брать. Вот совет и рекомендация.

    BalasPadam