Ahad, 13 Disember 2009

Tabikku Pada "Si Kulit Hitam"

Cuti pertengahan semester 2 sudahpun bermula. Jari ini pun SUdah lama tak menari. Dua hari lepas, ketika membaca sebuah buku, maka saya tertatap sebuah cerita mengenai seorang sahabat Nabi SAW yang sangat dekat dengan Baginda, muazzin Rasulullah SAW, Saiyyiduna Bilal Ibn Rabah radhiyallahu ‘anhu.

Seorang manusia pilihan Allah yang menjadi tauladan dan bandingan kepada sekalian ummah hingga hari kiamat. Berkulit hitam, seorang hamba abdi pada asalnya, miskin, faqir dan pendatang di bumi Makkah. Dengan rahmat Allah dia terpilih untuk menerima hidayah Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Ketika ‘tuannya’ Umaiyyah bin Khalaf mendapat berita keislaman Bilal, tindakan pertamanya ialah ‘mencekik’ Bilal. Kemudian, kekasih Allah itu disebat di seluruh tubuhnya. Ketika enggan kembali kufur menyembah Laata dan ‘Uzza, ditelanjangkan tanpa seurat benang. Ditiarapkan di atas pasir yang panas dan diletakkan bongkahan batu besar di atasnya hingga hampir putus nafas. Akhirnya, dia dibeli Abu Bakar lalu dimerdekakan.

PERJUANGAN YANG "QUALIFIED"

Diriwayatkan bahawa bila berlaku peristiwa Isra’ Mi’raj, Rasulullah SAW mendengar bunyi ‘tapak kaki’ Bilal di dalam syurga Allah SWT. Berita gembira itu terus dikhabarkan kepada Bilal.

Inilah bukti bahawa perjuangan ‘si kulit hitam’ yang mulia dengan iman ini, diiktiraf Allah SWT. Kalimah ‘ahad….ahad…ahad..” yang diucapkan oleh Bilal ketika diseksa, menggambarkan kepanasan iman yang menggelegak di lubuk jiwanya. Hal ini dikuatkan lagi dengan jawapannya kepada ugutan Umaiyyah;

“Yang menjadi milik belianmu adalah tubuhku, namun hati dan keyakinanku, tiada siapa yang boleh menguasai dan mempengaruhinya”.

Perhatikanlah wahai sahabat sahabiah yang punya akal fikiran yang waras!. Inilah sikap dan pendirian yang sepatutnya dijadikan aqidah mukmin sepanjang zaman. Jika wujudlah peribadi seperti Bilal di zaman ini InsyaAllah, thagut akan mampu dihalau jauh dari bumi Allah. Nescaya takkan bertapak lagi sebarang bentuk jahiliyyah. Dewasa ini, kita amat merindukan peribadi seperti ini.

YOU SHOULD BE THE DEFENDER

Ayuh semua pendokong perjuangan Islam, pemimpin dan orang bawahannya. Kita pertahankan dasar perjuangan yang sohih di atas dasar menunaikan tanggungjawab taqwa dan melaksanakan Islam sebagai ad deen dalam masyarakat dan negara. Jangan sekali-kali cuba dijual dengan harga yang murah! Jangan sekali-kali cuba digadai hanya semata-mata mahu cepat melangkah ke PUTRAJAYA. Tiada guna tergopoh gapah jikalau tergadai konkrit perjuangan yang telah dibina sebelum ini.

Ingatlah:

"TERGOPOH GAPAH ITU DARI SYAITAN DAN KETENANGAN ITU DARI ALLAH SWT"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan