Rabu, 25 Ogos 2010

Ibu Tunggal Menjentik Mindaku...

Satu hari seorang ibu tunggal mencoret kepadaku,

SEBELUM SURAT DIBUKA

MUKA SURAT 1, PERENGGAN 1

"Assalamualaikum anakanda shami,
Syukur… sejuk hati mak bila dengar anak beri ceramah tadi... muka anak, tak lari dari wajah anak mak yang nombor 2. Putih muka dia macam anak… hensem… Cuma anak mak tak pakai ketayap je… tapi, anak nombor 2 mak ni lain… dia tak sama macam anak… dia buang mak, nak… dia tak sayang mak… layan mak macam mak tiada harga diri… mak sedih nak, mak sedih sangat…

PERENGGAN 2

Masa anak beri ceramah tadi, tiba-tiba mak teringat pada arwah suami mak… arwah suami mak memang garang… habis semua nak disebat dengan getah paipnya bila dia marah… anak-anak pun takut dengan dia… mak ada dua orang anak… anak mak yang pertama, perempuan… arkitek… tapi, dia dah pergi dulu dari mak… dia sakit barah… kalau dia masih ada, mesti dia yang akan jaga mak… dia memang seorang yang lemah lembut… tapi mak kecewa dengan anak nombor 2 mak… dia tak sayang mak nak… Anak janganlah buat macam ni pada mak anak sendiri… menyumpah mereka nanti nak… tak cium bau syurga nanti… anak tahu kan…

PERENGGAN 3

Cuma ada sedikit pesanan yang mak ingin sampaikan pada anak… Sayang ibu bapa anak. Jangan hancurkan hati mereka. Jangan bergaduh sesama adik-beradik ye nak. Cari kawan-kawan yang baik je. Kalu tak baik, nanti takut jadi macam anak nombor 2 mak… sebab salah pilih kawanlah tu… nanti jadi ustaz yang baik-baik. Jangan lupa diri bila dah berjaya dan terkenal nanti. Ceramah nanti baik-baik ye nak. Mak suka dengar anak berceramah…

MUKA SURAT 2, PERENGGAN 4&5

Dan yang akhir sekali nak, JANGAN LUPA DOAKAN MAK walaupun anak tak kenal rupa mak… anak memang anak yang baik… mak tengok dari jauh pun, mak dah tahu anak ni, anak yang baik… mak teringin nak ada anak macam anak… jadi ustaz… berbakti pada orang… mak tak pandai agama nak… mak tak dapat nak ajar anak mak agama… harapkan pada arwah suami mak untuk ajar anak-anak… itupun solat sahaja.

Tapi mak bersyukur nak… duka mak hilang sekejap bila tengok anak tadi… belum jadi ustaz pun lagi… cakap macam orang dah besar… ingat ye pesan mak tadi… jaga diri baik-baik ye nak…"


FOKUS SAYA KALI INI

Berikut adalah gambar dan salinan surat dari salah seorang ibu tunggal yang hadir ke Grand Charity Ifthor ENGENIUS dan MEDCY pada 19 Ogos 2010 yang lalu. Pada malam itu, saya telah dijemput untuk memberi tazkirah Ramadhan bagi mengisi ruang waktu antara Maghrib dan Isya'. Ibu tunggal ini, mengamanahkan surat ini kepada seorang komiti yang bertugas pada malam itu untuk diberikan pada saya.

Jujur saya katakan, disaat saya membaca surat ini, disamping menitiskan air mata, perkara pertama yang terlintas difikiran saya ialah, ucapan "TERIMA KASIH dan SAYANG" yang tidak terhingga buat mama dan papa saya, guru-guru saya, murabbi-murabbi saya, naqib-naqib saya, adik-beradik saya dan sahabat-sahabat saya yang tidak pernah jenuh mendidik dan mentarbiah saya selama ini. Sesungguhnya, saya bersyukur pada Allah SWT kerana menghantar kalian dalam hidup saya.

Sahabat-sahabiah yang dirahmati Allah,
Bukan tujuan saya meletakkan surat ini sebagai post terbaru saya kali ini bagi tujuan mengangkat dan membangga diri. Tujuan dan apa yang saya harapkan adalah, kita sedar TANGGUNGJAWAB kita sebagai seorang DA'IE dan sebagai seorang ANAK yang "MUSLIM". Tempelak pada diri kita!!! Adakah tanggungjawab kita kepada masyarakat disekitar kita telah terlaksana? Adakah "KEBAJIKAN" mereka telah tertunai. Tempelaklah pada diri kita wahai sahabat-sahabiah sekalian, agar kita sedar.

Isi surat yang ditulis oleh ibu tunggal ini kepada saya, saya ibaratkan ibarat jari yang menjentik minda bagi menyedarkan saya tentang masyarakat dunia. Wahai mahasiswa-mahasiswi kampus sekalian, tugas kita besar dan masih luas. Duduk mengatur dan melaksana strategi dakwah dikampus tidak cukup mencabar lagi buat kita sebenarnya. Lapangan ummah kita besar lagi mahasiswa-mahasiswi sekalian. Caknalah kita kepada perkara dunia. Bukankah cakna kepada apa yang berlaku pada saudara-saudara kita diluar sana merupakan sabdaan nabi kita juga??? Fikir-fikirkanlah sahabat-sahabiah mahasiswa sekalian.

Ini cabaran buat kita. Kita tidak boleh tidur lagi sekarang. Kita harus bangkit. "MEREKA" memerlukan kita. "MEREKA" dahagakan ilmu, "MEREKA" dahagakan kaifiat wadah maghfirah. Ayuh kita bantu mereka disamping kita bantu diri kita, sahabat-sahabiah sekalian.

"KEBANGKITAN KITA, SATU KEGEMBIRAAN BUAT MEREKA"

3 ulasan:

  1. terharu baca isi surat tu..
    betul2 beri kesedaran ttg tanggungjawab sbg anak.
    trima kasih krn berkongsi~

    BalasPadam
  2. subhanAllah,sungguh trasa dgn isi surat ini
    moga sma2 mnjadi ank,pmata keluarga
    syukran mak bg surat kt pnulis
    dan pnulis sudi share di cni.

    BalasPadam