Jumaat, 18 Disember 2009

Air Belum Penuh Lagi..

bismillahirrahmanirrahim...

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik." (Al Ankabut : 69)

Kali ini berminat saya membuka posting saya dengan sepotong ayat Al Quran yang insyaALLAH ada perkaitannya dalam posting kali ini. Ada 2 figur yang menarik minat saya dalam pembacaan saya minggu ini.

1-FOREST GUMP

Forest Gump adalah seorang yang cacat kakinya. Dia hanya mampu tertatih-tatih dengan menggunakan alat bantuan untuk memenuhi fitrah pergerakannya. Selain itu, dia merupakan seorang yang agak terbelakang mentalnya dan mengalami kesulitan untuk berbicara. Kondisi ini membuatkan Forest menjadi kambing hitam dalam kalangan teman-temannya dan selalu menjadi bahan cemuhan.

Pada suatu ketika, terdapat sekelompok kanak-kanak yang cuba untuk melukai Forest Gump. Forest dilempar batu, dan terpaksa bertatih-tatih berlari supaya tidak dilukai oleh lemparan batu kanak-kanak tadi. Dalam kesakitan dibahagian kaki, dia terus berlari..... berlari...... dan terus berlari, tanpa mempedulikan cemuhan orang-orang yang ada di belakangnya. Dia optimis dia mampu memotivasikan diri sendiri, sehinggakan suatu ‘keajaiban’ telah berlaku.

Kakinya yang cacat dan mendapat sokongan dari alat bantuan tadi, kini menjadi sembuh dan pada waktu itu juga, dia mampu berlari kerana dia percaya bahawa motivasi diri mampu mengatasi segalanya, walaupun cacat dari segi fizikal. Sejak saat itu, dia tidak berhenti berlari, sehinggakan orang menggelarkannya sebagai manusia terpantas dalam larian. Pada ketika itu, MOTIVASI nya telah mengubah kehinaan menjadi kemuliaan.

2-SYEIKH AHMAD YASSIN

Syeikh Ahmad Yasin, adalah seorang pejuang keadilan sejati bagi rakyat Palestin. Beliau hanyalah seorang tua renta yang hanya duduk di kerusi roda. Kaki beliau cacat, tangan dan pendengaran beliau juga terdapat sedikit masalah, kerana seksaan yang harus diterima dari penjajah Israel akibat keteguhan sikapnya memperjuangkan kemerdekaan rakyat Palestin. Tapi cacatnya bukanlah penghalang bagi beliau untuk beralasan mundur dari medan dakwah dan jihad yang suci. Syeikh Ahmad Yasin percaya, bahawa perjuangannya membebaskan rakyat Palestin dari penjajahan adalah sebahagian dari ibadahnya kepada Allah SWT.

Dengan tertatih-tatih duduk di kerusi roda, beliau mampu menggerakkan hampir 2 juta hati pemuda belia Palestin, untuk bergabung dengan gerakan Islam yang dikenali sebagai HAMAS. Perjuangan dan sumbangsihnya untuk Islam diakhiri dengan kemuliaan sebagai seorang syuhada, saat helikopter Apache menghancurkan jasadnya, seusai beliau menunaikan solat subuh di kota Gaza.

Itulah sekelumit orang-orang yang tidak pernah merasa putus asa dengan dirinya sendiri. Masih banyak cerita kejayaan orang lain yang tidak jauh bezanya. Tapi, bagaimana dengan kita? Ketika ini, kondisi kita jauh lebih aman, lebih mapan dan lebih sihat dari Forest Gump atau Syeikh Ahmad Yasin. Namun, apakah sumbangsih yang telah kita berikan untuk masyarakat khususnya umat Islam sendiri? Untuk dakwah Islam, terutamanya.

Pertanyaan-pertanyaan ini seharusnya menjadi motivasi bagi diri kita, untuk lebih bersungguh-sungguh dalam menjalani Tarbiyah Islamiyah. Kita tidak perlu berpeluh-peluh berlari untuk menghindari ancaman Apache bagi menghadiri ke liqo’-liqo' jemaah. Bahkan, kita masih mampu beristirehat dan tertidur nyenyak, tanpa gangguan dari suara peluru dan butiran-butiran bom cluster yang dijatuhkan Amerika di Iraq dan Afghanistan.

PERKAITAN DARI SITUASI FOREST GUMP DAN SHEIKH AHMAD YASSIN

Kita punya modal awal yang JAUH LEBIH BESAR, LEBIH BANYAK DAN LEBIH BERKUALITI dari yang dimiliki oleh Forest Gump atau Syeikh Ahmad Yassin. Lalu, apa yang membuat kita menunggu untuk menjadi orang yang lebih hebat dari mereka? Mampukah kita menjadi orang yang lebih hebat dari mereka? Tentu sekali mampu! Dengan terus menjalani tarbiyah dan beramal. Tarbiyah tanpa amal akan berhujungkan kebosanan, jumud dan amal tanpa tarbiyah akan berhujungkan pada futur apabila lemah semangat keislamannya.

Tarbiyah bukanlah sebuah beban. Seharusnya, tarbiyah menjadikan seorang muslim menjadi lebih hebat, kerana ia mampu mengoptimumkan semua potensi yang seseorang itu miliki dan meminimakan kelemahan seseorang. Sebagaimana Bilal yang menjadi seorang yang hebat. Sebagaimana Umar yang menjadi khalifah kedua, padahal sebelumnya dia merupakan samseng jalanan. Dan sebagaimana Abu Dzar Al Ghiffari yang menjadi penasihat khalifah, padahal dia seorang yang zuhud dan miskin. Sudahkah menjadi renungan bagi kita?

Bertepatanlah dengan tahun baru hirah ini, marilah kita sama-sama mengambil ibrah tahun baru ini sebagai wadah tranformasi kita kearah yang lebih baik. Marilah kita tajdid niat kita semula yang kadangnya tersasar objektifnya. Muhasabah juga perlu bagi menjamin istiqamah kita dalam ibadah mahupun perjuangan. Perkara ini perlu wahai sahabat-sahabiah sekalian kerana, "AIR BELUM PENUH LAGI".

Akhir kalam,

SALAM MA'AL HIJRAH BUAT SEMUA PENDOKONG AGAMA

1 ulasan:

  1. salam, link ke sini untuk sajak air belum penuh lagi.....

    http://ashcroftstylus.blogspot.com/2009/12/air-belum-penuh-lagi-sebuah-sajak.html

    BalasPadam