Rabu, 19 Oktober 2011

Transisi Itu...

Alhamdulillah. Menghirup kembali udara segar di laman sendiri. Jujurnya sudah lama saya sendiri tidak bertandang kesini. Memandangkan kini saya berada di medan juang yang baru, di tempat yang baru. Semuanya serba-serbi baru. Masih dalam proses untuk mengadaptasi persekitaran dan tanggungjawab. Karya saya seperti yang pernah saya khabarkan dahulu, Alhamdulillah juga progressing well. Saya menjangkakan tahun depan akan published insyaAllah. Nantikan kemunculannya. InsyaAllah, saya menjanjikan kelainan berbanding mana-mana karya penulisan yang anda pernah baca sebelum-sebelum ini. Doa kalian amat saya harapkan.

Sidang pembaca sekalian,

Pada post kali ini, saya terdetik nak kongsikan bersama sidang pembaca sekalian tentang isi kuliah Ust Azhar Idrus di Cenderawasih, Kuantan pada Isnin yang lalu. Alhamdulillah, saya bersama geng usrah saya yang lain sempat bertandang kesana. Terima kasih kepada jutawan dinar dan emas kerana sudi menjadi driver kepada kami seusrah. Tidak cukup sekadar itu, terima kasih juga kerana sudi menjadi mangsa "poket bocor" kami untuk menunaikan ibadah berbuka puasa di sebuah restoran seafood. Tom yam dan ikan siakap bakar yang menyengat itu sudah pasti menyegarkan mata yang bakal lagi segar dengan jenaka Ust Azhar Idrus.

suasana yang telah diramal. ~melimpah

Sesampainya disana, kami sudah mula tersenyum sesama sendiri kerana sudah menjangka fenomena ini bakal berlaku. Berkata salah seorang adik beradik usrah saya, taraf Ust Azhar ni dok leh buat kat sejid-sejid dah. Taraf die kena buat kat stadium paling kurang. Kami masih terus tersenyum sesama sendiri kerana mengenangkan nasib kondisi tempat duduk yang bakal diterima. Dan mungkin juga tak dapat duduk lansung. Alhamdulillah. Inilah hikmahnya ada adik beradik dalam usrah. Idea yang sangat out of the box berjaya dihasilkan. Kesudahannya semua adik beradik usrah dapat duduk, plus view kepada penceramah sangat cantik. Di mana kami duduk? Hehe. Tangga laluan ke ruang solat muslimat menjadi mangsa kami. Biar orang pelik tengok sekalipun. Memang logik akal kami, kalau ada muslimat nak lalu pun, tak yah sebut tangga yang kami duduk, nak lepas pintu masuk pun belum pasti lepas memandangkan dipenuhi kaum muslimin.

view dari tangga ke ruang solat muslimat

Selesai cerita bab tempat duduk, kita pergi kepada apa pengisian yang disampaikan oleh Ust Azhar. MasyaAllah. Mensyarahkan tajuk kematian dan kain kafan. Sangat menyentap hati walaupun dalam keadaan ada jenaka yang beliau selitkan. Saya sangat perasan jenaka beliau, lucu, tapi sangat tepat dan berisi. Kata beliau:

"saye beri contoh ada sorang ni name die, mamat. jadi orang akan panggil pok mat. dia belilah baju kot mahal sekalipun, nama dia tetap orang akan panggil mamat atau pok mat. mung pakai la baju manchester united ke, polo ke, allion deon ke, orang akan tetap panggil mung mamat atau pok mat. TAPI.. bila mung mati.. bila dikafankan kamu.. orang dok kabo doh.. hei-hei bawok turung mamat atau pok mat tuh.. kito nak kebumi dah die.. TAPI.. orang akan kabo.. hei-hei bawok turung JENAZAH tuh.. kito nak kebumi dah.."

MasyaAllah. Sungguh benar MAUT itu ada keizzahannya yang tersendiri. Pakaian yang bersangkut-paut dengan mati juga turut menyarung izzah yang dibawa oleh satu perkataan yang bernama MAUT. Saat kita dikafankan, bukan sekadar isteri, anak-anak, harta benda yang menjadi peninggalan kita. Bahkan yang paling dekat dengan kita iaitu nama kita sendiri, turut tercabut juga dari jasad kita. Hanya yang tinggal sekujur jasad yang bernama JENAZAH.

Sangat berkait rapat. Awal pagi sabtu yang lalu, saya dikejutkan dengan pemergian seorang mujahidah yang banyak menabur jasa dalam menghidupkan tarbiyyah pada diri dan ummah. Allahyarhamah Ukhti Nordiyana Nordin. Usia yang sangat muda dan baru setahun lebih mendirikan rumahtangga. Mempunyai juga seorang puteri yang comel yang baru genap 5 bulan pada sabtu yang lalu, yang juga bersamaan dengan hari pemergian ibundanya. Semoga dirimu anak kecil sekuat dan setabah ibundamu kelak dalam menggenggam bara demi melihat Islam tertegak. Al Fatihah buat Allahyarhamah Ukhti Nordiyana Nordin.

CUKUPLAH KEMATIAN SEBAGAI MUHASABAH TERBAIK

BUAT MEREKA YANG HIDUP.

Sambung. Dan banyak lagi, isi-isi yang disampaikan oleh Ust Azhar. Antaranya secara ringkas berkaitan dengan lafaz cerai, tanggungjawab suami kepada isteri yang duduk berjauhan, perihal wasiat dan lain-lain. Mungkin tidak sempat untuk saya kongsikan kesemua isi kuliah Ust Azhar Idrus yang saya dengar baru-baru ini. InsyaAllah jika berkesempatan, saya akan kongsikan secara rasmi mahupun tidak rasmi disini, InsyaAllah.

Alhamdulillah dalam pukul 10 kami bertolak dari sana untuk pulang ke mahallah. Malangnya, sekali lagi, Pok Nik a.k.a jutawan dinar dan emas menjadi mangsa. Jika tadi "poket bocor" tapi kali ini, "poket terburai" pula. Jika pergi tadi 5 orang, on the way balik bertambah jadi 10 orang pula. Asyrafuddin a.k.a syrup pula membawa geng menumpang kebahagiaan kami. Semoga bertambah kayalah Pok Nik kita selepas-selepas ni atas kemurahan hatinya menginfakkan harta demi kebajikan kami. Huhu. Jangan risau naqibku. Di kala mereka order capuccino blended, mocha blended, dan laichi kang, saya hanya order teh o ais limau. Kerana anak usrahmu sangat memahami dirimu. Huhu.

Wallahu a'lam. Sebagai penutup, saya ingin berpesan kepada diri seterusnya kepada sidang pembaca sekalian,

"nyalakanlah Islam dalam dirimu, nescaya ianya akan bersinar menerangi ummah seterusnya menyinari bumi ini dengan pancaran nur Islam yang gah"

"banyakkanlah mengingati mati kerana sesungguhnya kita sentiasa berada di track itu. dan track itu adalah transisi kepada kematian"

3 ulasan:

  1. usrah korang memang sweet.. anyway tgk la sape yg ada dalam usrah tu kn... ermm.. novel? xsbar nk bace... msti besh kn.. apa tajuknyeee.. heeee

    BalasPadam
  2. fenomena Ust Azhar dpt bkn sy kami dpt rse d bumi Trgganu., nmun ia telah mlimpah ke seluruh tnah air kita, tkoh ulama' yg bkn sja mmpu mnarik glongan mnat kpd agama,tp trut mnarik glongan muda utk kmbli cntakan agama..

    KEMATIAN.., 1 prstwa yg x mmpu dnyatakn bilakh ianya tba utk kita,hnya mmpu utk trus menanam bekal ke sane.. (^_^)

    BalasPadam
  3. assalamualaikum..

    cara penulisan yang sangat menarik. tertarik dengan analogi berkenaan maut itu. mohon share ye boleh? syukran

    BalasPadam