Khamis, 6 Ogos 2009

Berfikir Untuk Islam Bukan Hanya Berfikir Tentang Islam!!!

Barangkali mereka yang ingin memahami perbezaan ‘Untuk’ dan ‘Tentang’ perlu kembali kepada penggunaan kalimah tersebut di dalam bahasa Arab. Saya bukanlah seorang yang mahir dalam penggunaan kalimah-kalimah Arab namun sekadar menggunakan kefahaman hasil pertuturan dan bacaan yang cetek dan terhad. Untuk dalam bahasa Arab ( ل ) dan tentang dalam bahasa Arab ( عن ). Namun penulisan ini bukanlah berniat membahaskan isu bahasa, tetapi intipati yang ingin disampaikan berkaitan dengan tindakan…ya tindakan !!!

Ramai orang boleh BERFIKIR TENTANG ISLAM … bukan sahaja orang Mukmin , bahkan orang Munafiq .. bahkan orang bukan Islam ..semuanya boleh dan mampu berfikir tentang Islam. Namun BERFIKIR UNTUK ISLAM pastinya hanya akan datang dari jiwa yang benar-benar beriman kepada Allah. Ringkasnya perbezaan umum antara BERFIKIR UNTUK ISLAM dan BERFIKIR TENTANG ISLAM adalah seperti berikut :-

1. Berfikir Untuk Islam hanya khusus untuk mereka yang beriman sedangkan Berfikir Tentang Islam boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja .

2. Berfikir Untuk Islam beserta dengan niat serta dengan rasa tanggungjawab manakala Berfikir Tentang Islam tidak semestinya dengan niat dan boleh disebabkan emosi , nafsu dan lain-lain.

3. Berfikir Untuk Islam ialah dengan mengerah minda , masa dan jiwa bagi berfikir untuk kemenangan , kegemilangan , kejayaan , keutuhan dan survival Islam sedangkan Berfikir Tentang Islam termasuklah berfikir tentang strategi mengalahkan Islam , melemahkan Islam , meremehkan Islam dan seumpamanya .

Kesimpulannya, saya bukan ingin membincangkan penggunaan UNTUK dan TENTANG .. namun saya ingin bertanya … di golongan manakah saya ??? Di golongan manakah kita semua ???

1 ulasan:

  1. berfikir tentang islam bg mereka yg ingin tahu apa islam sebenarnya.manakala,berfikir utk islam bermaksud org itu sudah faham apa itu islam,meyakininya lalu ingin menegakkannya.

    BalasPadam