Rabu, 3 November 2010

N.45: Dun Galas... Allah Akan Berikan Yang Terbaik

وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ ۗ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ

"Dan Allah tidak menjadikan bantuan tentera malaikat itu melainkan kerana memberi khabar gembira kepada kamu, dan supaya kamu tenteram Dengan bantuan itu. dan (ingatlah bahawa) pertolongan Yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

ALLAH MAHA PERKASA DAN MAHA BIJAK

Pernyataan bahawa Allah Maha Perkasa untuk menunjukkan bahawa Dialah yang berkuasa memberi kemenangan kepada orang-orang beriman walaupun jumlah mereka sedikit dan kelengkapan mereka kurang berbanding dengan pihak lawan.

Manakala penyataan bahawa Allah Maha Bijak menegaskan pula bahawa Dialah yang lebih mengetahui bilakah masa yang paling sesuai untuk mengurniakan kemenangan dan sebab apakah kemenangan itu diberikan.


Kemenangan dengan istilah AL-FALAH melambangkan kemenangan yang umum dan menyeluruh meliputi segala aspek individu, masyarakat umum, dunia dan akhirat.

Manakala kemenangan dengan istilah AL-NASR/AL-FATH pula adalah kemenangan dalam jihad kerana membela agama Allah ke atas musuh-musuh-NYA.

Kemenangan AL-FAWZ pula digunakan secara lebih khusus kepada kemenangan atau kejayaan di akhirat. Inilah kemenangan hakiki, yang menjadi buruan setiap mukmin mujahid. (Ustaz Yusof Embong)

"‘GALAS’ ADALAH UNTUK DI‘galas’ DAN AKAN DI‘galas’ OLEH ORANG YANG BERHAK UNTUK MENG‘galas’"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan