Rabu, 3 Mac 2010

Aduhai... Adik Syafiah Humaira Sahari...


Tatkala dunia mula menunjukkan kebenciannya pada manusia, di saat itu jugalah kejahilan sifat manusia semakin ketara. Hingga hilang sifat kemanusiaan.

Maka tidak mustahil jika alam kini mahu mengakhiri hayatnya kerana manusia juga sudah mula hilang kewarasan dalam diri, sedangkan sesama manusia sendiri pun, kita tidak dapat menjadi insan yang berperikemanusiaan. Apatah lagi dengan alam. Satu persatu alam dimusnahkan oleh tangan-tangan jahat manusia. Oleh itu, jangan pernah menyalahkan takdir andai alam mula menunjukkan belang. Kerana ia adalah wajar untuk kita yang tidak pernah sedar akan erti kehidupan.

Sedih dan terkilan akan isu yang timbul ini. Seorang anak kecil yang tidak berdosa, diperlaku seperti haiwan yang tidak bernyawa. Apa dosa dan salahnya? Sanggup di perlaku sebegitu sehingga menatijahkan maut. Mana pergi sifat kemanusiaan kita. Memperlakukan insan yang bernyawa seperti itu. Sewajarnya yang bersalah di kenakan tindakan yang sewajarnya kerana dia tidak layak menjadi manusia normal dan bersyariat.

Dipijak dan ditendang....!!!

Mana pergi kewarasan akal?
Mana pergi sifat kasih sayang?
Mana pergi sifat-sifat kemanusiaan?

Dan mana pergi ketakutan pada Allah. Rasanya baru sahaja beberapa hari kita menyambut Maulidur Rasul. Namun tidak sedikitpun kita menghayati dan mengambil ibrah disebalik peristiwa tersebut. Mahupun mendalami erti perjuangan Rasul yang kita cintai dan sayangi.

Sedih... Anak yang tidak berdosa menjadi mangsa. Semoga Allah memberi pengadilan yang setimpa kepada mereka yang terlibat.

Semoga Roh adik Syafiah Humaira Sahari tenang di sana. Amiiin..

~AL-FATIHAH~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan