Isnin, 22 Mac 2010

Sekilas Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional


Salam juang buat semua pendokong agama. InsyaAllah, berminat pula kali ini untuk berkongsi mengenai serba sedikit mengenai apa yang saya dapat sepanjang mengikuti Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional pada 20 Mac yang lalu. Meskipun dihalang, disabotaj dan ditegah oleh "pihak-pihak berkenaan", namun kongres ini masih lagi dapat dijayakan. Biarpun hanya dapat duduk diatas karpet empuk, dan bukannya diatas kerusi selesa, namun, ianya tidak sama sekali menggugat "jiwa menggoncang dunia" kami, mahasiswa.

Seronok dapat bertemu dengan front-front mahasiswa. Ditambah pula, Presiden GAMIS, Akh Idris, tiba ditempat kongres pada masa yang sama dengan saya. Kami juga turut sama mencari-cari Dewan Banquet gara-gara sesat di kota raya Petaling Jaya. Sepanjang pencarian, banyak benda yang saya dapat dari mutiara kata beliau.



Semasa semua front membentangkan kertas kerja mereka, kalam mereka saya teliti satu persatu. Mata saya hanya mampu terkebil-kebil menyaksikan front-front membentangkan kertas kerja dengan penuh berkarisma. Kelantangan mereka berpencak digelanggang intelektualime, membuatkan saya teruja untuk bercita-cita menjadi pengganti mereka satu hari kelak. Amiin. InsyaAllah.

Secara konklusinya, antara resolusi yang dapat dicapai dalam kongres tersebut adalah:

1)Semua front akan berpegang kepada 5 prinsip untuk terus memastikan kebersamaan dalam Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)

Prinsip perjuangan SMM ialah:

-Independence
-Intellectual
-Integrity
-Responsive
-Progressive

2)Membawa kebersamaan semua front di peringkat SMM, dan dibumikan diperingkat kampus berdasarkan 5 prinsip perjuangan.

3) Meluaskan skop perjuangan mahasiswa meliputi aspek Nasional dan Internasional secara holistik dan integral.

Wallahu a'lam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan