Rabu, 3 Mac 2010

Soleh Tanpa Nama

“Berapa banyak terjadi, golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar
Surah Al-Baqarah:249


Al-Quran banyak bercerita tentang orang-orang soleh tanpa nama. Memang ada kisah israiliyat yang menghuraikan nama-nama dari orang-orang tanpa nama di dalam Al-Quran. Namun, tidak perlu mudah bagi kita untuk mempercayai kisah israiliyat itu. Ini kerana mengimani kebenaran peristiwanya, lalu mengambil pelajarannya, jauh lebih penting berbanding mengetahui siapakah nama orang-orang itu.

DUA ORANG SOLEH PENGIKUT MUSA

Setelah selamat daripada kejaran Firaun, Musa dan kaumnya disuruh memasuki Baitul Maqdis. Tapi para pengikutnya enggan, kecuali dua orang di antara mereka.

“Berkatalah dua orang di antara orang-orang yang takut(kepada Allah) yang Allah telah memberi nikmat atas keduanya: ‘Serbulah mereka dengan melalui pintu gerbang(kota itu), maka bila kamu memasukinya nescaya kamu akan menang, dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman”
Surah Al-Maidah:23

ORANG SOLEH PEMILIK KEBUN

Al-Quran juga mengisahkan seorang pemilik kebun yang soleh. Beliau mempunyai seorang saudara yang kufur kepada Allah. Dengan kesolehan itu, kebun beliau selamat, sedangkan kebun saudaranya binasa.

“Dan berikanlah kepada mereka sebuah perumpamaan dua orang lelaki, Kami jadikan bagi seorang di antara keduanya (yang kafir) dua buah kebun anggur dan Kami kelilingi kedua kebun itu dengan pohon-pohon kurma dan di antar kedua kebun itu Kami buatkan ladang. Kedua-dua kebun itu menghasilkan buahnya, dan kebun itu tiada kurang buahnya sedikitpun, dan Kami alirkan sungai di celah-celah kebun itu, dan dia mempunyai kekayaan yang besar, maka dia berkata kepada kawannya (yang mukmin) ketika dia bercakap-cakap dengan dia; “Hartaku lebih banyak daripada hartamu dan pengikut-pengikutku lebih kuat”.

Dan dia memasuki kebunnya sedang dia zalim terhadap dirinya sendiri; dia berkata “Aku kira kebun ini tidak akan binasa selama-lamanya, dan aku tidak mengira hari kiamat itu akan dating, dan jika sekiranya aku dikembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat tempat kembali yang lebih baik daripada kebun-kebun ini”. Kawannya yang mukmin berkata kepadanya sedang dia sedang bercakap-cakap dengannya: “Apakah kamu kafir kepada (Tuhan) yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitis air mani, lalu dia menjadikan kamu seorang lelaki yang sempurna? Tetapi aku (percaya bahawa): Dialah Allah, Tuhanku, dan aku tidak mempersekutukan seorang pun dengan Tuhanku”

Surah Al-Kahfi:32–38


SEORANG LELAKI DARI HUJUNG KOTA

Ada seorang lelaki soleh yang turut membantu Musa. Beliau membawa informasi bis sir(rahsia). Bagaimana lelaki tersebut mengetahui informasi penting daripada para penguasa ketika itu, tidak diketahui. Yang pasti, membina hubungan dengan orang-orang yang mempunyai posisi strategik sangat diperlukan dalam dakwah, meskipun tidak sampai terikat secara loyalti.

“Dan datanglah seorang lelaki dari hujung kota ini, sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memberi nasihat kepadamu”
Surah Al-Qashash:20

ORANG SOLEH DITENGAH KERAJAAN FIRAUN

Dalam lingkungan Firaun, terdapat seorang soleh yang telah lama memendam imannya. Pada suatu hari, dia muncul memberanikan diri dan menyuarakan imannya serta menyedarkan Firaun dan para pengawalnya dengan bahasa keimanan yang penuh wibawa.

“Dan seorang lelaki yang beriman di antara pengikut-pengikut Firaun yang menyembunyikan imannya berkata, “Apakah kamu akan membunuh seorang lelaki kerana dia menyatakan “Tuhanku ialah Allah” padahal dia telah datang kepadamu dengan membawa keterangan-keterangan dari Tuhanmu. Dan jika dia seorang pendusta maka dialah yang menanggung (dosa) dustanya itu; dan jika dia seorang yang benar, nescaya sebahagian (bencana) yang diancamkannya kepadamu akan menimpamu”. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang melampaui batas lagi pendusta”
Surah Al-Ghafir:28

“Dan orang yang beriman itu berkata: Hai kaumku, sesungguhnya aku khuatir kamu akan ditimpa (bencana) seperti peristiwa kehancuran golongan yang bersekutu. (Yakni)seperti keadaan kaum Tsamud, Nuh, ‘Aad dan orang-orang yang datang sesudah mereka. Dan Allah tidak menghendaki perbuatan kezaliman terhadap hamba-hamba-Nya. Hai kaumku, sesungguhnya aku khuatir terhadapmu akan seksaan hari panggil-memanggil, (iaitu) hari ketika kamu (lari) berpaling ke belakang, tidak ada bagimu seorang pun yang menyelamatkan kamu dari azab Allah, dan siapa yang disesatkan Allah, nescaya tidak ada baginya seorng pun yang akan memberi petunjuk”
Surah Al-Ghafir:30–33

PANDANGAN SAYA

Apa yang boleh saya boleh simpulkan pada posting saya kali ini, terdapat pelajaran tersendiri daripada kisah orang soleh tanpa nama yang disebutkan oleh Allah di dalam Al-Quran:

PERTAMA
Peranan-peranan tertentu dalam dakwah, kadangnya lebih memerlukan fungsinya berbanding titlenya. Meskipun pada masa tertentu, formaliti memiliki keperluannya sendiri. Tapi itu hanya sekadar term sahaja.

KEDUA
Ada peranan-peranan strategik dalam dakwah yang memerlukan kerahsiaan(sir).

KETIGA
Semua orang berpotensi menjadi soleh. Title soleh bukan sahaja dimonopoli oleh orang-orang besar, ternama, terkenal, dan yang punya banyak hubungan. Tidak sama sekali. Tapi haikatnya, semua orang mempunyai kredibiliti untuk menjadi soleh.



KEEMPAT
Segala bentuk kesolehan haruslah diikhlaskan kerana Allah SWT sahaja. Tiada kompromi. Orang-orang soleh tanpa nama yang dikisahkan dalam Al-Quran, makrifatullah mereka lebih dalam berbanding orang berada disekitar mereka. Perkara ini dapat dirasakan daripada kalimah-kalimah mereka. Semua bersifat menusuk kalbu, penuh hikmah dan begitu tajam. Semua itu adalah natijah dan buah keikhlasan yang selama ini mereka tempa. Seluruh isi hati mereka dipenuhi oleh rasa hub dan cinta yang tulus kepada Allah SWT.

SAHABAT-SAHABIAH SEKALIAN, BAGAIMANA PULA DENGAN KITA? RENUNG-RENUNGKANLAH...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan